Pilates

Pilates is een Body-Mind – les, gebaseerd op een bewegingsmethode.
De bewegingsvorm / – methode werd door Joseph Pilates begin vorige eeuw ontwikkeld om het lichaam sterker te maken en het in balans en vorm te brengen.

Lichaamshouding en spierbeheersing zijn de kernessentie van deze bewegingsvorm. Pilates is een uitgebreid systeem van doordachte en specifieke oefeningen die uitgevoerd worden op een oefenmat en in een bepaalde volgorde.

Het systeem volgt de principes van het zeer bewust bewegen met controle en beheersing, dus met een intense concentratie, een specifieke ademhaling, het werken vanuit het centrum/powerhouse en dat alles met vloeiende bewegingen.

Het verenigt lichaam en geest en creëert een meer gestroomlijnd lichaam.

Voor de beoefenaar die regelmatig en met precisie traint levert het prachtige resultaten met aangename voordelen en aspecten in het dagelijks leven.

Mentale voordelen:

  • Beter lichaamsbewustzijn en concentratievermogen
  • Ontwikkeling wilskracht
  • Zelfvertrouwen en zelfwaardering
  • Bevrijding van lichaamsspanningen en stresshormonen
  • Verhoging energiepeil

Fysieke voordelen:

  • Betere bewegingstechniek en coördinatie
  • Een sterke en soepele wervelkolom, minder kans op rug- en nekklachten
  • Sterke rug- en buikspieren, inclusief de vaak verwaarloosde diepliggende buikspieren
  • Een goede beheersing van de bekkenbodemspier
  • Sterke spieren rond het bekken: billen, onderrug en bovenbenen
  • Grotere mobiliteit en flexibiliteit
  • Goede lichaamshouding
  • Verhoogde longcapaciteit en betere bloedcirculatie door de diepe en vloeiende ademhaling

Pilates is geen BBB, Bodyshaping of Bodysculpt.

Bij Pilates isoleren we geen spiergroepen. De oefeningen zijn een keten van bewegingen. Er worden meerdere spiergroepen per oefening aangesproken.

Daardoor verbetert de coördinatie enorm, mind en body werken samen.

Bij Pilates gaat het niet om het aantal herhalingen maar over de kwaliteit van de beweging. Het steeds bewuster worden van het lichaam geeft dat de oefeningen ook steeds uitdagender worden. Het vraagt meer concentratie en inspanning om de oefeningen bewust, en met beheersing en gratie uit te voeren.

Het is dan ook zeer belangrijk dat de oefeningen nauwkeurig verbaal uitgelegd worden, dat de deelnemer bewust beweegt en eventueel gecorrigeerd wordt door de instructeur.

Pilates is voor iedereen toegankelijk. Leeftijd, geslacht of fysiek niveau speelt weinig rol.
Het is gewoon een perfecte les voor iedereen die klachten wil voorkomen en fit door het leven wil gaan.